Monday, October 24, 2011

air mata Nur Salina ....


ASALNYA aku tak berkesempatan menonton cerekarama ini pada tahun lalu, mungkin kesibukan membuatkan aku terlepas pandang dan sebenarnya kali ini juga aku sibuk namun aku luangkan kesempatan yang ada walaupun sedikit. Sebuah cereka tentang Nur Salina ....

Salina merupakan penyanyi kugiran di rumah-rumah orang kahwin di kampungnya. Kecantikan Salina sering menjadi bualan anak-anak muda disitu namun hatinya Salina terpaut kepada Fakar, seorang kerani biasa sehingga sanggup meninggalkan keluarganya dan berkahwin lari bersama Fakar di Thailand.

Selepas berkahwin, mereka berhijrah tinggal di Kuala Lumpur supaya Fakar dapat membuka perniagaan sendiri bermodalkan kesemua wang simpanan yang ada. Fakar mula lupa diri apabila perniagaannya meningkat maju.

Kawan-kawan yang mendampinginya mula mempengaruhinya bermain judi. Setiap hari mereka berjudi tanpa mengira waktu berkerja hingga akhirnya perusahaan Fakar terpaksa ditutup gara-gara banyak hutang. Akhirnya, Salina terpaksa berpindah semula ke rumah setinggan dan berkerja mencuci pejabat manakala Fakar masih menganggur dan terus mengamalkan tabiat buruknya.

Tabiat judi yang sukar dikikis memakan diri sendiri apabila Fakar tidak dapat melangsaikan hutangnya dengan Leman sehingga isteri sendiri menjadi taruhan. Salina bertukar kerja dan kembali menjadi penyanyi di kelab dangdut sementara Fakar diupah oleh Shamsul untuk menjalankan tugas-tugas rumit.

Keadaan menjadi lebih perit buat Salina dan anaknya apabila mengetahui yang Fakar sebenarnya terbabit di dalam kegiatan menyeludup dadah dan kini mendesak Salina pula untuk membantu menyelesaikan tugasnya kerana takut diburu polis.

Kecewa dan marah dengan sikap Fakar, Salina hilang pertimbangan dan berlakulah pertengkaran dan pergelutan sehingga menyebabkan salah seorang daripada mereka kehilangan nyawa. Apakah yang akan berlaku seterusnya? Adakah nasib Salina akan kembali berubah?

Nasib Nur Salina berakhir di tali gantung. Apa yang nak aku katakan di sini di sepanjang cerita tu terlalu banyak adegan yang terkesan, aku hayati satu persatu penderitaan Nur Salina. Dia hidup atas nama cinta, bukannya kekayaan dan kemewahan yang dia inginkan cuma kasih sayang. There is a dialog, jika dengan kesusahan dia dapat memiliki kasih sayang suaminya, dia akan memilih kesusahan. Aku yakini sangat ada manusia yang tabah macam Nur Salina, aku yakini ada insan seperti itu sebenarnya. Cuma pengakhiran kisah ini terlalu tragis. Seorang insan yang terlalu sabar, baik, banyak ujian hidup terus terusan diuji Ilahi dan akhir hidupnya di tali gantung bukan kerna kesalahan dirinya.

Aku terdiam seketika, merenung diriku sendiri, satu persatu ujian hidup yang datang dan aku masih belum tahu di mana akhirnya hidupku.

No comments:

Post a Comment