Friday, January 9, 2009

andai ini takdir hidupku .....

2.30 petang - Hari ini 9th January 2009 – satu tarikh yang tak akan aku lupa dalam hidup aku. Ada berita yang bagai memberhentikan seluruh nafas hidup aku selama ini. Aku tidak tahu bagaimana mahu menghadapi semua ini dengan tenang.

Aku diberitakan, hasil pemeriksaan doctor, aku disahkan mengalami masalah berkaitan jantung dan dikategorikan sebagai serius. Terdiam aku saat diberitahu. Yang terbayang di mata hanya wajah mak, ba, abang ngan adik adik aku. Seluruh alam bagaikan bertukar hitam saat ini. Apakah aku punya masa untuk membahagiakan mereka seadanya dan yang lebih penting berapa lama lagi masa yang aku punya untuk aku langsaikan hutang aku pada Ilahi? Ya Allah, saat ini terasa aku ini begitu kerdil di hadapanMu.

Mengapa aku? Aku penat sangat sangat menempuh segala ujian, baru melangkah ke tahun baru, aku fikirkan aku inginkan ketenangan, berusaha ke arah kejayaan yang lebih sempurna namun berita ini seakan menghentikan segala harapan aku.

8.04 malam - Setiap musibah yang Allah berikan pada hambaNya adalah sebagai kifarah. Aku tak sepatutnya merungutkan? Seharusnya aku panjatkan kesyukuran kerana diberi ingatan oleh Dia untuk aku tempuhi ujian dunia ini sebaik mungkin. Pada mulanya aku terasa down sangat-sangat namun aku pujuk diri aku. Sakit aku ini mungkin tiada ubat yang dapat menyembuhkan secara total, yang ada hanyalah kekuatan diri aku sendiri namun aku tidak harus jadikan alasan penamat segala usaha. Aku harus kuatkan diri aku.

Isnin ini aku mendapatkan rawatan pakar di Hospital Besar Pulau Pinang di bahagian Kardiologi. Dan bermula esok aku perlu mendapatkan rawatan dan pantauan setiap hari di klinik berhampiran selama seminggu. 14 Januari ini aku akan diambil darah untuk ujian menyeluruh. Ya Allah, besar sungguh kali ini ujianMu.

Andai ini takdir hidupku, akan aku terima seadanya……dan aku akan terus tersenyum.

andai ku tahu
kapan tiba ajalku
ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

andai ku tahu
kapan tiba masaku
ku akan memohon
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

aku takut
akan semua dosa-dosaku
aku takut dosa yang terus membayangiku

andai ku tahu
malaikatMu kan menjemputku
izinkan aku mengucap kata taubat padaMu..

ampuni aku dari segala dosa-dosaku
ampuni aku menangis ku bertaubat padaMu

aku manusia yang takut neraka.
namun aku juga tak pantas di surga

andai ku tahu
kapan tiba ajalku
izinkan aku mengucap kata taubat padaMu


p/s : dalam kisah duka ini, masih terselit rasa gembira bilamana aku berjaya mendapatkan kembali seorang teman yang pernah terpisah seketika bilamana diuji kesetiaan persahabatan, Alhamdulillah, Allah berikan juga pada aku kegembiraan ini.

1 comment:

  1. awak,sabar la dgn ujian dan dugaan yg Tuhan berikan. Setiap ujian tersebut ada hikmah yg tersembunyi. Truskan hidup dan perjuangan yg blum selesai. Dgn doa dan usaha pasti ada hasilnya. Insyallah..

    ReplyDelete